EN       : انتخاب زبان
   صفحه اصلی |  اعضای هیأت علمی | نمودار سازمانی | ورود به سايت  |  تماس با ما
 کاوشگر خلیج‌فارس
صفحه اصلی              
 

 

 

مقدمه :

طرح اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای ساختِ داخل برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی و ورود به پروژه های تحقیقاتی دریایی در سال 88 از سوی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی به معاونت وقت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد.

 

عملیات ساخت این کاوشگر در موافقت نامه ای بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و وزارت علوم از اردیبهشت سال 1390 توسط مجتمع شهید درویشی وابسته به سازمان صنایع دریایی کشور آغاز و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به عنوان مجری طرح تعیین شد.

 

فرآیند ساخت این کشتی چهار سال طول کشید و با هزینهای بالغ بر 27 میلیارد تومان ساخته شد ولی 40 درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است، تا توان تحقیقاتی ایران را در آبهای کشور، منطقه و آبهای اقیانوسی جهان بالا ببرد. در اختیار داشتن شناور تحقیقاتی برای هر کشور به منظور انجام مطالعات و آزمایشهای میدانی در سطح و زیر دریا، زمینهساز پیشرفت در حوزه تحقیقاتی و بهرهمندی از مزایای آن در صنعت و حفظ محیطزیست است. حضور فعال ایران در کاوشهای دریایی مثل پایش و اکتشاف در اقیانوسها زمینهساز نقشآفرینی بیشتر کشور در فعالیتهای منطقهای و فرامنطقهای خواهد بود.

 

کاوشگر خلیج فارس به صورت رسمی در مراسمی در بندر عباس در روز سه شنبه 26 بهمن در خلیج فارس به آب اندازی و به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تحویل داده شد.

 

مشخصات کاوشگر اقیانوسپیما:

 

کشتی اقیانوس شناسی کاوشگر خلیج فارس با برد عملیاتی سه هزار مایل دریایی، ماندگاری 40 روز در دریا و سرعت 15 گره دریایی دارای قدرت مانورپذیری بسیار خوبی است. این شناور مجهز به سیستم های ارتباط ماهواره ای، سیستم رانش پیشرفته CPP، سیستم انتقال داده و سیستم DP در تثبیت دینامیکی کشتی است.

این شناور تأییدیه موسسه های معتبر داخلی و خارجی را دریافت کرده است و در تحقیقات در زمینه فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا، زمین شناسی دریا، ژئوفیزیک دریا، هواشناسی تخصصی شامل اتمسفر و اقلیم شناسی و نقشه برداری دریا کاربرد دارد.

این شناور که 85 سامانه مکانیکی، تأسیساتی، تحرک و رانش، برق و الکترونیک، ناوبری و مخابرات در آن تعبیه شده، 150 مرکز صنعتی، پژوهشی، دانشگاهی و دانش بنیان و نیز سازمان ها و صنایع مختلف وزارت دفاع با صرف بیش از 300 هزار ساعت کار و انجام حدود 12 هزار فعالیت اجرایی در ساخت آن نقش داشته اند.

 

کاوشگر خلیج فارس یک شناور مدرن تحقیقاتی با وزن  900 تن بوده و طول و عرض و ارتفاع آن به ترتیب 98/49، 10 و 12 متر است. ارتفاع عرشه کشتی نیز 4/5 متر است. کاوشگر خلیج فارس در صورت داشتن سوخت کامل، میتواند تا 45 روز حدود 3000 مایل دریایی را در محدوده خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند بپیماید و به انجام تحقیقات میدانی بپردازد. کشتی تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس سرعتی حدود 15 گره دریایی دارد و برای نمونهبرداری تا عمق 3000 متر زیر سطح دریا از رسوبات کف دریاها قابل استفاده است. در حال حاضر این کاوشگر ظرفیت پذیرش 16 محقق و 11 نفر را در بخش خدمات دارد.

 

کاوشگر خلیج فارس به سامانه تثبیت موقعیت دینامیکی، آزمایشگاه تر، خشک، انبار، سردخانه زیر صفر درجه (منفی 20 درجه سانتیگراد)، سردخانه بالای صفر درجه (4 درجه سانتیگراد) و کمپرسور برای ابزارهای بادی مجهز است. با تجهیزات موجود در شناور می توان توپوگرافی بستر دریا را تعیین کرد و نقشه برداری دریایی انجام داد. در زمینه زیست دریا با انواع تورهایی که در کاوشگر وجود دارد، نمونه های مختلف جانوران دریایی چه در بستر دریا، چه از طریق نمونه گیری در بستر دریا یا از طریق کشیدن تور به دنبال شناور، نمونه برداری از پلانکتون ها و سایر موجودات دریایی انجام میشود. با استفاده از انواع ابزار نمونه گیری آب و رسوب، مانند دستگاه نمونه بردار آب روزت، بطری های نیسکین، گرب، انواع مغزه گیرها و غیره امکان جمع آوری نمونه های آب از لایه های دلخواه و رسوب تا عمق حدود 2 متر زیر بستر توسط این شناور فراهم شده است.

 

شناور خلیج فارس یک شناور مدرن تحقیقاتی با استانداردهای مدرن جهانی است که نقش مهمی در برنامه ریزی و پژوهش های ملی ایفا خواهد کرد. یکی از فعالیت های مهم دیگری که این کاوشگر انجام خواهد داد، نصب و برداشت دستگاه های اندازه گیری، سامانه های مورینگ و بویه ها در محیط های دریایی است.

 

 

معرفی
گشت های تحقیقاتی
 تجهیزات
تماس با ما

 

 

 

صفحه اصلی              
 

 

 

مقدمه :

طرح اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای ساختِ داخل برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی و ورود به پروژه های تحقیقاتی دریایی در سال 88 از سوی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی به معاونت وقت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد.

 

عملیات ساخت این کاوشگر در موافقت نامه ای بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و وزارت علوم از اردیبهشت سال 1390 توسط مجتمع شهید درویشی وابسته به سازمان صنایع دریایی کشور آغاز و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به عنوان مجری طرح تعیین شد.

 

فرآیند ساخت این کشتی چهار سال طول کشید و با هزینهای بالغ بر 27 میلیارد تومان ساخته شد ولی 40 درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است، تا توان تحقیقاتی ایران را در آبهای کشور، منطقه و آبهای اقیانوسی جهان بالا ببرد. در اختیار داشتن شناور تحقیقاتی برای هر کشور به منظور انجام مطالعات و آزمایشهای میدانی در سطح و زیر دریا، زمینهساز پیشرفت در حوزه تحقیقاتی و بهرهمندی از مزایای آن در صنعت و حفظ محیطزیست است. حضور فعال ایران در کاوشهای دریایی مثل پایش و اکتشاف در اقیانوسها زمینهساز نقشآفرینی بیشتر کشور در فعالیتهای منطقهای و فرامنطقهای خواهد بود.

 

کاوشگر خلیج فارس به صورت رسمی در مراسمی در بندر عباس در روز سه شنبه 26 بهمن در خلیج فارس به آب اندازی و به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تحویل داده شد.

 

مشخصات کاوشگر اقیانوسپیما:

 

کشتی اقیانوس شناسی کاوشگر خلیج فارس با برد عملیاتی سه هزار مایل دریایی، ماندگاری 40 روز در دریا و سرعت 15 گره دریایی دارای قدرت مانورپذیری بسیار خوبی است. این شناور مجهز به سیستم های ارتباط ماهواره ای، سیستم رانش پیشرفته CPP، سیستم انتقال داده و سیستم DP در تثبیت دینامیکی کشتی است.

این شناور تأییدیه موسسه های معتبر داخلی و خارجی را دریافت کرده است و در تحقیقات در زمینه فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا، زمین شناسی دریا، ژئوفیزیک دریا، هواشناسی تخصصی شامل اتمسفر و اقلیم شناسی و نقشه برداری دریا کاربرد دارد.

این شناور که 85 سامانه مکانیکی، تأسیساتی، تحرک و رانش، برق و الکترونیک، ناوبری و مخابرات در آن تعبیه شده، 150 مرکز صنعتی، پژوهشی، دانشگاهی و دانش بنیان و نیز سازمان ها و صنایع مختلف وزارت دفاع با صرف بیش از 300 هزار ساعت کار و انجام حدود 12 هزار فعالیت اجرایی در ساخت آن نقش داشته اند.

 

کاوشگر خلیج فارس یک شناور مدرن تحقیقاتی با وزن  900 تن بوده و طول و عرض و ارتفاع آن به ترتیب 98/49، 10 و 12 متر است. ارتفاع عرشه کشتی نیز 4/5 متر است. کاوشگر خلیج فارس در صورت داشتن سوخت کامل، میتواند تا 45 روز حدود 3000 مایل دریایی را در محدوده خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند بپیماید و به انجام تحقیقات میدانی بپردازد. کشتی تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس سرعتی حدود 15 گره دریایی دارد و برای نمونهبرداری تا عمق 3000 متر زیر سطح دریا از رسوبات کف دریاها قابل استفاده است. در حال حاضر این کاوشگر ظرفیت پذیرش 16 محقق و 11 نفر را در بخش خدمات دارد.

 

کاوشگر خلیج فارس به سامانه تثبیت موقعیت دینامیکی، آزمایشگاه تر، خشک، انبار، سردخانه زیر صفر درجه (منفی 20 درجه سانتیگراد)، سردخانه بالای صفر درجه (4 درجه سانتیگراد) و کمپرسور برای ابزارهای بادی مجهز است. با تجهیزات موجود در شناور می توان توپوگرافی بستر دریا را تعیین کرد و نقشه برداری دریایی انجام داد. در زمینه زیست دریا با انواع تورهایی که در کاوشگر وجود دارد، نمونه های مختلف جانوران دریایی چه در بستر دریا، چه از طریق نمونه گیری در بستر دریا یا از طریق کشیدن تور به دنبال شناور، نمونه برداری از پلانکتون ها و سایر موجودات دریایی انجام میشود. با استفاده از انواع ابزار نمونه گیری آب و رسوب، مانند دستگاه نمونه بردار آب روزت، بطری های نیسکین، گرب، انواع مغزه گیرها و غیره امکان جمع آوری نمونه های آب از لایه های دلخواه و رسوب تا عمق حدود 2 متر زیر بستر توسط این شناور فراهم شده است.

 

شناور خلیج فارس یک شناور مدرن تحقیقاتی با استانداردهای مدرن جهانی است که نقش مهمی در برنامه ریزی و پژوهش های ملی ایفا خواهد کرد. یکی از فعالیت های مهم دیگری که این کاوشگر انجام خواهد داد، نصب و برداشت دستگاه های اندازه گیری، سامانه های مورینگ و بویه ها در محیط های دریایی است.

 

 

معرفی
گشت های تحقیقاتی
 تجهیزات
تماس با ما

 

 

 


  
کلیه حقوق این پورتال متعلق به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی است.
طراحی پورتال و بهینه سازی (SEO) : شرکت راهبر