انتخاب کتاب برتر عضو هیات علمی پژوهشگاه و گزارش دو برنامه علمی در هفته پژوهش در ایستگاه نوشهر
انتخاب کتاب برتر در جشنواره جهادگران علم و فناوری نوشهر، بازدید دانش آموزان تنکابن از ایستگاه پژوهش و فناوری دریای خزر (نوشهر) و همچنین برگزاری کارگاه آموزشی MATLAB از اهم اخبار این مرکز در هفته پژوهش و فناوری سال 1402، عنوان شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، در جشنواره جهادگران علم و فناوری شهرستان نوشهر که با حمایت از طرحها و ایدههای برتر و تشریح فعالیتهای انجام شده در نوشهر برگزار شد، کتاب دکتر احمد منبوهی با عنوان آشنایی کاربردی با برخی از روش های آنالیز دستگاهی رو نمایی شد و در این جشنواره به عنوان کتاب برتر معرفی گردید و نویسنده کتاب مورد تقدیر قرار گرفت.
این کتاب، که از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور منتشر شده، به صورت کاربردی به توضیح روش ها و تکنیک های کروماتوگرافی مایع (HPLC)، کروماتوگرافی گازی (GC و GC-MS)، جذب اتمی (AAS) و ICP پرداخته است.
همچنین کارگاه آموزشی 2 روزه به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در روزهای 19 و 20 ام آذر ماه به صورت مجازی و با حضور همکاران پژوهشگاه و علاقمندان، توسط ایستگاه پژوهش و فناوری اقیانوس شناسی دریای خزر (نوشهر) برگزار گردید.
در روز نخست این کارگاه دستورات مقدماتی زبان برنامه نویسی MATLAB و مفاهیمی همچون تعریف آرایه و ماتریس، فراخوانی دادهها با فرمت های مختلف (با تمرکز بر با فرمت های مربوط به پارامترهای دریایی از جمله فرمت NetCDF) شرح داده شد. در روز دوم نیز دستورهای کاربردی جهت تحلیل دادهها (فیلتر کردن، درونیابی و ...) و رسم و ویرایش نمودارها و سری های زمانی آموزش داده شد.
لازم به ذکر است MATLAB (مخفف Matrix Laboratory ) یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان است و برای محاسبات فنی و عددی استفاده می شود. متلب رسم داده ها، پیاده سازی الگوریتم ها به ویژه موارد پیچیده، دستکاری ماتریس و حتی ایجاد رابط های کاربری را ممکن می سازد.
شایان ذکر است در مجموع 2 روز برگزاری کارگاه، حدود 40 نفر از همکاران پژوهشگاه و دانشجویان علاقه مند شرکت نموده و مسئولیت دبیر علمی و اجرایی کارگاه را دکتر جعفر عزیزپور و دکتر احسان راست گفتار بر عهده داشتند.
شایان ذکر است در ایام هفته پژوهش، دانش آموزان کلاس نهم شاهد شهرستان تنکابن از ایستگاه پژوهش و فناوری (نوشهر) بازدید کردند.
طی این بازدید دانش آموزان در بدو ورود طبق روال برنامه های بازدیدی ایستگاه به تماشای فیلم معرفی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و مراکز مربوطه پرداختند و در ادامه از بخش های مختلف ایستگاه (آزمایشگاه ها و وسایل اندازه گیری میدانی) بازدید نمودند که طی این بازدیدهاضمن توضیح فعالیت های هر بخش از سوی کارشناسان و محققان مربوطه به سوالات دانش آموزان پاسخ داده شد.
گفتنی است این بازدید در راستای درس علوم که در آن به مباحث دریایی و اقیانوسی پرداخته شد صورت پذیرفت و هدف از آن، آشنایی عملی دانش آموزان با علوم دریایی ، تکنیک ها نمونه برداری از دریا و فرصت های شغلی موجود در این حوزه عنوان شد.